...RPH BaLaGhAh...

Tuesday, January 25, 2011

TARIKH: 31/01/2011                                                                              

HARI: ISNIN
KELAS: TINGKATAN 5 ABU BAKAR
PELAJAR: 25
PELAJARAN: BALAGHAH
TAJUK: MUSAWAH.

LANGKAH/MASA
KANDUNGAN
AKTIVITI
ALAT BANTUAN MENGAJAR
Set Induksi
(5 minit)
- Guru meminta para pelajar membaca dialog yang terdapat dalam powerpoint dan menyenaraikan perkataan yang bermula dengan huruf M.
- Para pelajar membaca dan seterusnya menyenaraikan huruf yang diminta oleh guru.
- Powerpoint (slide)
- kertas
- Pen

Sesi pengajaran
(35 minit)







- Guru menjelaskan kandungan pelajaran yang akan dipelajari melalui aktiviti tersebut.
- Seterusnya guru menerangkan pengertian kandungan pelajaran dari segi ta’rif, dan cara penggunaan musawah dalam membuat ayat.


- Guru membahagikan murid kepada 5 kumpulan.
- Kemudian guru meminta wakil dari kumpulan  pelajar tersebut untuk menjawab soalan-soalan yang terdapat dalam powerpoint tersebut.
- Guru meminta setiap dari kumpulan pelajar itu perlu menyiapkan latihan yang terdapat dalam buku teks pada mukasurat  56 dan dihantar pada minggu hadapan.

- Powerpoint (slide)
- buku teks
- Papan hitam
Refleksi


- Pelajar dapat mengetahui dengan lebih mendalam maksud musawah yang betul
- Pelajar dapat membezakan ayat yang mengandungi musawah dengan yang lain dengan tepat.
- Pelajar dapat membuat ayat yang mengandungi musawah  dengan betul berdasarkan apa yang dipelajari oleh pelajar itu.


                     
                                                                                   





TARIKH: 07/02/2011                                                                              
HARI: ISNIN
KELAS: TINGKATAN 5 ABU BAKAR
PELAJAR: 25
PELAJARAN: BALAGHAH
TAJUK: IJAZ.

LANGKAH/MASA
KANDUNGAN
AKTIVITI
ALAT BANTUAN MENGAJAR
Set Induksi
(5 minit)

- Guru meminta salah seorang pelajar mencantumkan kertas-kertas yang mengandungi huruf sehingga menjadi satu perkataan yang terdapat dalam pelajaran ilmu balagah.

- pelajar tersebut cuba untuk mencantumkan kertas-kertas yang mengandungi huruf itu sehingga menjadi satu perkataan seperti apa yang diminta oleh guru.

- manila kad
- kertas
- papan hitam

Sesi pengajaran
(35 minit)

- Guru menerangkan kepada pelajar kandungan pelajaran yang akan dipelajari melalui aktiviti tersebut.
- Seterusnya guru menjelaskan pengertian kandungan pelajaran dari segi ta’rif Ijaz dan jenis-jenis pembahagiannya dengan lebih mendalam.


- Pelajar diminta mendengar dan mencatat isi-isi penting dalam pelajaran Ijaz tersebut.
- Setelah menerangkan dengan lebih terperinci, guru meminta para pelajar menjawab soalan yang terdapat dalam power point yang disediakan oleh guru.
- Setelah siap, guru meminta wakil dari para pelajar untuk memberi setiap jawapan soalan dengan betul.


- Powerpoint (slide)
- Pen
- Buku latihan
- Buku Teks
Refleksi

- Pelajar dapat mengetahui dengan lebih mendalam maksud Ijaz dengan tepat.
- Pelajar mampu membezakan cara penggunaan Ijaz
 dalam contoh-contoh yang diberikan.
- Pelajar juga dapat membuat ayat yang betul dalam bentuk  Ijaz.









TARIKH: 14/02/2011                                                                              
HARI: ISNIN
KELAS: TINGKATAN 5 ABU BAKAR
PELAJAR: 25
PELAJARAN: BALAGHAH
TAJUK: ITHNAB.

LANGKAH/MASA
KANDUNGAN
AKTIVITI
ALAT BANTUAN MENGAJAR
Set Induksi
(5 minit)

- Guru meminta para pelajar meneka gambar yang ditunjukkan oleh guru kepada pelajar.

- Para pelajar cuba untuk meneka setiap gambar tersebut dengan tepat.
- Setiap pelajar yang tepat dalam memberikan jawapan akan mendapat hadiah daripada guru.

- kertas
- hadiah

Sesi pengajaran
(35 minit)







- Guru mula  menjelaskan satu persatu kandungan pelajaran yang akan dipelajari melalui aktiviti tersebut.
- Seterusnya guru menerangkan pengertian kandungan pelajaran dari segi ta’rif  ithnab, dan jenis-jenis pembahagiannya dengan mengunakan papan hitam.


- Guru meminta pelajar untuk membuat kumpulan yang mana dalam satu kumpulan itu hanya terdapat dua orang pelajar sahaja.
- Kemudian guru memberi setiap kumpulan tersebut satu kertas soalan yang mengandungi 10 soalan subjektif mengenai pelajaran  yang dipelajari oleh para pelajar hari ini.
- Setelah siap, guru akan memilih kumpulan pelajar  yang bertuah untuk membentangkan jawapan mereka di hadapan kelas.
- Seterusnya, guru memberi latihan pada mukasurat 100 dan dihantar pada kelas minggu hadapan.
- kertas
- buku teks
- Papan hitam
- Pen
Refleksi


- Pelajar mampu mengetahui dengan lebih mendalam erti ithnab dan jenis-jenis pembahagiannya dengan lebih mendalam.
- Pelajar juga dapat membuat ayat  ithnab cara penggunaan dengan cara yang lebih tepat dan betul.
- Pelajar dapat membezakan contoh ayat yang mengandungi ithnab didalam al-Quran seumpamanya.